Infolinia __ 800 120 322
Znajdź urządzenie
Wsparcie techniczne
801 800 111

Okiem eksperta

Spełnij z Posnet wymagania dyrektywy Omnibus!

21 sierpnia 2023, Poniedziałek
Autor:
Łukasz Pawlak

Dyrektywa Omnibus to dyrektywa Parlamentu i Rady EU z 2019 r. Jej zadaniem jest m.in. przeciwdziałanie fałszywym promocjom. W związku z tym narzuca przedsiębiorcom kilka wymogów. Od 1 stycznia 2023 roku dyrektywa obowiązuje również w Polsce.

Jaki jest cel dyrektywy Omnibus?

Dyrektywa Omnibus ma chronić konsumentów przed nieuczciwymi działaniami przedsiębiorców, dotyczącymi tzw. fałszywych promocji. Polegają one na krótkotrwałym podwyższeniu standardowej ceny danego produktu, żeby w momencie jej obniżenia nazwać tę akcję promocją i kusić nią potencjalnych konsumentów. A w rzeczywiście cena promocyjna jest identyczna jak standardowa.

Dzięki dyrektywie Omnibus takie praktyki są niezgodne z prawem i podlegają karze. 

Co wymusza na handlowcach dyrektywa Omnibus?

Sklepy są zobligowane, w momencie ogłaszania promocji na dane produkty do informowania o najniższej cenie jaka na nie obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni. Klient może dzięki temu sprawdzić jak znacząca jest obniżka ceny i co za tym idzie jak atrakcyjna jest dana promocja.

Oczywiście są wyjątki, ale nieliczne. Dotyczą one na przykład produktów z krótką datą ważności lub nowości.

Jakie są kary za nieprzestrzeganie dyrektyw Omnibus?

Nieprzestrzeganie wytycznych dyrektywy Omnibus może spowodować nałożenie na przedsiębiorcę kary w wysokości 20 tysięcy złotych przez wojewódzką Inspekcję Handlową. Trzykrotne naruszenie przepisów w okresie 12 miesięcy może skończyć się nałożeniem 40 tysięcy złotych kary.

Dyrektywa Omnibus w praktyce

Dyrektywa Omnibus w praktyce oznacza, że handlowcy muszą zmienić sposób etykietowania produktów podczas trwania promocji w ich sklepie. Na etykiecie promowanego produktu powinny być dwie ceny:

  • aktualna, promocyjna
  • cena obowiązująca 30 dni wstecz.

Jakie problemy wynikają z dyrektywy Omnibus?

Pracownicy sklepu muszą być dobrze zorientowani odnośnie cen i eksponować przy promowanych produktach te właściwe. Przy dużej liczbie towarów objętych promocją, źle oznaczone produkty mogą spowodować w sklepie niezły bałagan.

Poprawianie, zmienianie, a nie daj Bóg złe etykietowanie danego produktu może się skończyć nie tylko gniewem niezadowolonych klientów, ale i srogą karą finansową. Dlatego warto zaopatrzyć się w niezawodne kolektory danych i drukarki etykiet.

Na problemy jedno rozwiązanie – urządzenia z oferty Posnet

Posnet ma w ofercie urządzenia, które pozwolą przedsiębiorcy spełnić wymagania Dyrektywy Omnibus.  

Za pomocą kolektora danych  EDA5s można szybko sprawdzić,  jaka powinna być aktualna cena na dany produkt.

Oczywiście niezbędna jest również drukarka etykiet. Najlepiej nieduża, którą zawsze można mieć przy sobie i szybko wydrukować metkę z odpowiednią stawką. 

Polecamy zwłaszcza trzy drukarki:

Podsumowanie

Dzięki wyżej wymienionym urządzeniom spełni się wymagania dyrektywy Omnibus szybko i dokładnie. A promocje zostaną przeprowadzone sprawnie, zgodnie z prawem i ku zadowoleniu złaknionych obniżek klientów.

Najczęściej oglądane

27.11.2024
Posnet Polska S.A.
Wielka zmiana w świecie AutoId - era kod ...
Auto ID
czytaj więcej
29.07.2024
Posnet Polska S.A.
50 lat kodu kreskowego
Auto ID
czytaj więcej

Przeczytaj także

21.06.2018
Grzegorz Wdowiński
Magazyn jako centrum dowodzenia
Zagadnienia fiskalne Auto ID
czytaj więcej
08.04.2020
Marcin Chlebicki
Bezpieczne transakcje z Pospay ONLINE
Zagadnienia fiskalne
czytaj więcej

wróć do listy
Jeśli zaakceptujesz wszystkie „cookies” klikając przycisk „Zaakceptuj wszystkie” to zapiszemy na Twoim urządzeniu niezbędne pliki „cookies” oraz pliki analityczne i reklamowe. Kliknięcie „Odrzuć wszystkie" oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie tylko danych niezbędnych do funkcjonowania strony. Możesz również samodzielnie skonfigurować swoje preferencje dotyczące plików „cookies” klikając przycisk „Dostosuj”. Więcej informacji o „cookies” znajdziesz w polityce prywatności.