Infolinia __ 800 120 322
Znajdź urządzenie
Wsparcie techniczne
801 800 111

Okiem eksperta

Razem stajemy się lepsi – współpraca technologiczna Posnet i McDonald’s

22 października 2018, Poniedziałek
Autor:
Rafał Stasiak

Posnet już od wielu lat dostarcza rozwiązania technologiczne dla restauracji McDonald’s. Nasza współpraca rozpoczęła się od zaopatrywania amerykańskiego lidera w drukarki fiskalne, jednak przez lata zaowocowała stworzeniem wielu innych nowoczesnych projektów. Przez ten czas sieć restauracji McDonald’s rozrosła się na cały kraj, a urządzenia i rozwiązania technologiczne Posnet zagościły na stałe w każdej placówce firmy w Polsce.

Stabilny i bezawaryjny system sprzedażowy
 
Rozwój sieci McDonald’s od początku charakteryzował się wysoką dynamiką i szybko rosnącą ilością klientów. Dlatego jednym z podstawowych narzędzi o które zadbała firma to wydajny i stabilny system sprzedaży. Restauracje potrzebowały systemu informatycznego, który byłby zdolny  do ciągłej pracy 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę. Co ważne, musiał on być gotowy do ewidencjonowania bardzo dużej ilości transakcji jednocześnie. Jednym z kluczowych elementów każdego systemu sprzedażowego w Polsce jest urządzenie fiskalne. Każda ewentualna awaria takiego sprzętu wymusza przerwę w pracy, co jest niedopuszczalne w sieciach sprzedaży o dużym natężeniu ruchu. Drukarki stosowane w McDonald’s zawsze musiały działać niezawodnie przy dużym obciążeniu i jednocześnie zapewniać szybki wydruk paragonów. Obecnie w stanowiskach kasowych znakomicie sprawdzają się produkowane przez nas drukarki fiskalne Thermal HD.
 
Co więcej dzięki współpracy z McDonald’s inne urządzenia zyskały nowe możliwości. Doskonałym przykładem jest popularna obecnie na rynku szuflada kasjerska SKL. Niewiele osób wie, że szereg rozwiązań elektronicznych i mechanicznych w tej szufladzie Posnet zastosował właśnie z uwagi na wysokie wymagania techniczne sieci McDonald’s.

Wydajny system produkcji
 
Charakterystyczną cechą oferty McDonald’s jest jej powtarzalność, wysoka dostępność i szybki czas przygotowania. Klienci praktycznie nigdy nie słyszą w lokalach, że czegoś nie ma, albo że trzeba dłużej poczekać. Dzieje się tak pomimo tego, że restauracje oferują obecnie ponad 90 różnych pozycji asortymentowych, wiele z nich w różnych konfiguracjach. Dodatkowo w amerykańskiej sieci można nawet samodzielnie konfigurować składniki posiłku. Utrzymanie tak wysokich standardów wymaga niezwykle wydajnego systemu planowania i zarządzania produkcją.
 
Bliska współpraca z McDonald’s zaowocowała rozwojem urządzeń Posnet dedykowanych do systemów produkcyjnych. W roku 2011 stworzyliśmy klawiaturę kuchenną BB10S, która podobnie jak szuflada SKL, stała się powszechnie funkcjonującym standardem w restauracjach sieci w Polsce. Poprzednie urządzenia stosowane w McDonald’s były awaryjne i mało funkcjonalne. Zaprojektowana specjalnie na zamówienie sieci klawiatura BB10S została wyposażona w możliwość dostosowania funkcji do potrzeb stanowiska oraz zapewniła wysoką bezawaryjność użytkowania. Po kilku latach okazało się, że urządzenie doskonale wpasowało się w nowoczesny system wspierający przygotowywanie zamówień.

Szybka obsługa popularnych promocji
 
Silna marka wymaga również mocnego wsparcia marketingowego. Firma od dawna stosuje promocje w postaci kuponów rabatowych, które dystrybuuje w różnej formie. Obecnie robi to zarówno w wersji drukowanej, jak też w wersji elektronicznej poprzez specjalnie zaprojektowaną aplikację. Kupony rabatowe okazały się bardzo skuteczne i szybko duża część klientów restauracji zaczęła korzystać z nich na co dzień. Obsługa popularnej promocji zaczęła jednak stanowić problem techniczny, gdyż ewidencja kodów nie mogła zaburzać i spowalniać pracy sprzedawców. Skaner kodów kreskowych zintegrowany ze stanowiskiem sprzedaży musiał szybko i bezbłędnie odczytywać kupony rabatowe zarówno z urządzeń mobilnych, jak i te w wersji papierowej.
 
Dzięki wieloletniej współpracy z McDonald’s eksperci Posnet doskonale rozumieli specyfikę funkcjonowania sieci i szybko znaleźli właściwe rozwiązanie. Do punktów sprzedaży trafiły dystrybuowane przez Posnet czytniki kodów kreskowych Honeywell Xenon 1900g. Te zaawansowane technologicznie skanery posiadają zoptymalizowane sensory odczytu, przez co doskonale radzą sobie z kodami słabo wydrukowanymi i bez problemów odczytują je bezpośrednio z wyświetlaczy LCD. Dodatkowo zastosowane w Xenonie 1900g komponenty pozwoliły skrócić czas dekodowania oraz zmniejszyć wagę i rozmiary urządzenia. Korzystający ze skanera Honeywell pracownicy McDonald’s mogą teraz szybko odczytać kod promocyjny i kontynuować obsługiwanie klienta.

Ewolucja z klasycznego systemu obsługi do „pay and collect”
 
Bardzo ważnym momentem w historii McDonald’s była zmiana modelu obsługi klienta. Nieustanie rosnąca popularność restauracji, a wraz z nią ilość klientów sprawiły, że klasyczny model sprzedaży okazał się niewystarczający. Konieczne stało się wprowadzenie innego rozwiązania, które jednocześnie pozwoliłoby na sprawną obsługę znacznie większej ilości klientów i zapewniło nieco więcej czasu na przygotowanie jedzenia. Firma zdecydowała się na migrację z tradycyjnego systemu kasjerskiego na rozwiązanie typu „pay and collect”. Obecnie w restauracjach zamówienia możemy składać na wielu stanowiskach, natomiast jedzenie wydawane jest w jednym miejscu. System ten gwarantuje dużą przepustowość, jednocześnie pozwalając na domknięcie transakcji przed okresem oczekiwania na odbiór zamówienia. W modelu „pay and collect” klient po wejściu do restauracji może błyskawicznie zamówić jedzenie i za nie zapłacić, przez co w trakcie czekania na odbiór nie wycofa się już z kolejki. Zmiana modelu sprzedaży wymagała jednak zastosowania nowej formy komunikacji pomiędzy obsługą restauracji a klientami.
 
Podstawą rozwoju systemu „pay and collect” było stworzenie samoobsługowych kiosków, które uprościły proces obsługi i odciążyły pracowników w godzinach szczytu. Zamówienia jednocześnie stały się bardziej precyzyjne od składanych ustnie. Dodatkowo nowocześnie zaprojektowane menu umożliwia spokojne przejrzenie pełnej oferty, przez co klienci zaczęli kupować więcej niż w tradycyjnej kasie. Aby dostosować kioski do wymogów polskiego prawa zainstalowano w nich produkowane przez Posnet drukarki fiskalne Thermal HD w wersji OLED. Model ten świetnie radzi sobie w każdym miejscu o dużym natężeniu ruchu i doskonale uzupełnił nowoczesne stanowisko samoobsługowe.
 
Natomiast w nowo zaprojektowanych stanowiskach wydawczych musiały się znaleźć czytelne i niezawodne ekrany dotykowe. Obsługa musiała mieć możliwość sprawnego informowania klientów o gotowości zamówienia i potwierdzania jego odbioru. Po przeprowadzeniu konsultacji przedwdrożeniowych z ekspertami Posnet i ukończeniu fazy pilotażowej McDonald’s zdecydowała się na zastosowanie rozwiązań firmy Elo. Do restauracji trafiły trzy modele monitorów dotykowych Elo: 1215, 1517 i 1717. O wyborze urządzeń ostatecznie zdecydowała ich bezawaryjność, odporność na zużycie i energooszczędność.
 
Zaufanie do technologii motorem innowacji
 
Skuteczne wykorzystywanie technologii przez gastronomicznego lidera sprawia, że restauracje sieci nie są postrzegane jak „Fast Food”, a jako „Good Fast Food”. Podczas długoletniej współpracy z McDonald’s mieliśmy okazję wspierać wiele z wprowadzonych w restauracjach nowoczesnych wdrożeń. Zaowocowało to głębokim zaufaniem nie tylko do urządzeń produkowanych przez Posnet, ale również do sprzętu przez nas dystrybuowanego. Obecnie w McDonald’s pracuje ponad 4000 drukarek fiskalnych Posnet, 4000 klawiatur kuchennych BB10S oraz 1800 szuflad kasowych SKL. Dodatkowo w restauracjach sieci znalazło się już 2200 skanerów Honeywell Xenon oraz ponad 2000 monitorów dotykowych Elo. Z entuzjazmem spoglądamy na kolejne innowacyjne projekty w których wspólnie będziemy wyznaczać kierunki rozwoju technologii dla branży gastronomicznej.
 

Najczęściej oglądane

19.06.2019
Rafał Stasiak
Rozwój kas samoobsługowych w Polsce
Zagadnienia fiskalne
czytaj więcej
05.06.2019
Rafał Stasiak
Połączenie e-commerce i sklepu stacjonar ...
Monitory
czytaj więcej

Przeczytaj także

04.11.2016
Kasa fiskalna poza schematem
Zagadnienia fiskalne
czytaj więcej
03.04.2019
Robert Szmidt
Bezgotówkowo – wygodniej, bezpieczniej ...
Zagadnienia fiskalne
czytaj więcej

wróć do listy